Inkoopprofessionalisering

Omnifocus Inkoopprofessionalisering Method P1

Met de groei van total spend ten opzichte van total revenues/budget naar percentages tussen de 40-90% is het belang van Inkoop op de organisatiedoelstellingen voor veel directies evident. 


Het professionaliseren van de Inkoopfunctie of van specifieke inkoopactiviteiten staat dan ook bij veel organisaties hoog op de agenda.


De mate waarin een organisatie de total spend kan beïnvloeden is mede afhankelijk van de mate waarin inkoopbeslissingen worden gebaseerd op afstemming binnen de supply chain. Waar een focus  op "laagste prijs inkopen" kan leiden tot verlaging van kosten tot  zo'n 5%, maakt integrale besluitvorming gebaseerd op de gehele supply chain onder meer besparingen mogelijk tot meer dan 40%.

 

Het bereiken van een dergelijke mate van professionaliteit vraagt om het adequate afstemming met organisatiedoelstellingen, strategie en cultuur, het organiseren en uitvoeren van de onderling afhankelijke inkoopprocessen en -activiteiten, de aanwezigheid van de juiste skills binnen Inkoop en samenwerking binnen specifieke supply chains.

 

Omnifocus Best Practice Solutions heeft de kennis en kunde in huis om u hierbij optimaal te ondersteunen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de door ons ontwikkelde P1 ("Leadership in Procurement") Methodiek voor Inkoopprofessionalisering.

Omnifocus Inkoopprofessionalisering Method P1


Op basis van de specifieke situatie in uw organisatie, doelstellingen en prioriteiten worden daarbij één of meerdere van de onderling samenhangende processen of activiteiten geoptimaliseerd:

1. Inkoop Functie Management: organisatie inrichting en aansturing, alignment, supply governance, duurzaamheid, E-Procurement
2. Categorie Management: spend analyse, supply chain research, swot, sourcing strategie, supply chain strategie
3. Source-2-Contract Management: inkoop specificaties, RFI/RPF, aanbesteding en bid management, supplier selectie, contract management
4. Operationeel Inkoop Management: order en ontvangst afhandeling, prestatie registratie, claim management
5. Leveranciers Management: tevredenheids- en performance evaluatie, leveranciersstrategie

 

 

Mocht u meer informatie wensen over de mogelijkheden om uw inkoopprocessen te optimaliseren, neem dan contact met ons op.


 

Het is onmogelijk een verbinding te maken met de mysql database...